Köpvillkor

Innehållsförteckning

Fullständiga köpvillkor

Här hittar du Hundopi ABs (Hundopi), org.nr 556882-1812, köpvillkor. Webbshoppen kan nyttjas av Kunder som har fyllt 18 år och har giltiga kontaktuppgifter. Kunden ansvarar för att de obligatoriska uppgifterna är korrekta.

Beställningen av produkterna sker genom att man väljer produkter i webbshoppen till varukorgen. Hundopi bekräftar mottagandet av beställningen till den av Kunden uppgivna e-postadressen med ett automatiskt meddelande. Kunden ska kontrollera att innehållet i beställningen som uppges i bekräftelsen av mottagandet motsvarar beställningen som Kunden har gjort. En beställning som förbinder Kunden uppstår då Kunden skickar sin beställning i webbshoppen. En beställning som förbinder Hundopi uppstår då Hundopi har skickat avtalsbekräftelsen till Kunden. Innan avtalsbekräftelsen skickas har Hundopi rätt att neka Kundens beställning.

Priser

Priserna på hemsidan anges inklusive moms och uppdateras löpande. Vi förbehåller oss rätten att ändra priser på grund av tryckfel, ändrade skatter och råvarupriser fram till det att ordern är bekräftad. Minsta order: Minsta ordervärde är 0 kr.

Produkter gäller så långt lagret räcker. Mängdpriser gäller köp av angivet antal av samma artikelnummer om inget annat anges.

Vid eventuella felaktigheter i lagerstatus eller pris förbehåller sig Hundopi rätten att häva avtal om köp. Om varan utgått eller av annan anledning inte finns tillgänglig är Hundopi inte skyldiga att tillhandahålla varan men kan föreslå en alternativ vara.

Artiklar med vikt och ytmått

Vid försäljning av artiklar i vikt och ytmått kan dessa sällan levereras exakt i den beställda kvantiteten. Vi strävar alltid efter att komma så nära beställd kvantitet som möjligt. Ev. avvikelser specificeras på fakturan.

Beställning

När du bekräftar din beställning ger du ditt samtycke till att Hundopi påbörjar fullgörandet av beställningen och blir därmed betalningsskyldig. Genom att du slutför sitt köp lämnar du som kund ditt samtycke till den leveranstid som framgår av dessa villkor. Kunder som är under 18 år måste ha målsmans tillstånd för att handla på Hundopi.
När vi mottagit din beställning skickas en bekräftelse via e-post med information om beställningen. I bekräftelsen framgår också vad som gäller beträffande ångerrätt och retur samt länk till dessa fullständiga köpvillkor.
Beställning som görs i annan persons namn utan dennes medgivande, eller på annat sätt som medför att Hundopi lider ekonomisk skada, polisanmäls. Hundopi reserverar sig för eventuella prisändringar, felaktiga priser och slutförsäljning samt lagersaldo-, bild- och textfel. Om dylikt är uppenbart felaktigt, kan detta tvinga Hundopi att häva köpet och återbetala eventuellt inbetalat belopp på bästa sätt. Detta kan utföras när som helst under affärens gång då felaktighet upptäcks. Orsaken till fel ska tydligt redovisas till kunden i samband med köpets hävande. Ifall någon av de varor som du beställt inte skulle finnas i lager stryks varan från din order och vi betalar snarast tillbaka pengarna. Vi restnoterar inte saknade produkter för senare leverans. Om någon av dina beställda varor är tillfälligt slut i lager och beräknas beräknas inkomma inom 5 dagar inväntas dessa innan leverans av övriga varor sker.

Färgerna som återges kan avvika från de verkliga färger som produkterna har, då färger kan variera beroende på ljussättning och färgåtergivning mellan olika bildskärmar.

Orderbekräftelse

När vi mottagit din beställning skickar vi en orderbekräftelse till din e-postadress. Det är därför viktigt att du angett din riktiga e-postadress bland dina uppgifter. Spara detta mejl för att underlätta eventuell kontakt med kundtjänst.

Leveransvillkor

Personlig leverans

För dig som bor Nynäshamn och dess grannkommuner finns möjlighet till personlig leverans. Fraktkostnad tillkommer då med 100 kr. Valet sker i kassan. Ordern levereras då enligt överenskommelse. Skriv dina önskemål i meddelandefältet.

Upphämtning på vårt lager

Upphämtning hos oss kan göras enligt överenskommelse. Hämtar du själv tillkommer ingen fraktkostnad.

Postnord

Frakt tillkommer beroende på vikt. Leveransen skickas till den adress som du uppger vid beställning. Om paketet är för stort för din ordinarie postleverans får du ett meddelande om var och när du kan hämta paketet. Paketet ligger kvar i 14 dagar hos Postnords ombud, om du inte hämtat ut det inom den tiden går paketet tillbaka till oss.

Om du låter bli att lösa ut ditt paket utan att meddela oss så debiterar vi en avgift på 300 kr, denna innefattar hanterings- och fraktkostnader. Outlösta paket omfattas inte av ångerrätten.

Leveranstid

Under högsäsong eller i samband med kampanjer kan leveransen ta längre tid. Du har rätt att häva köpet om du inte godkänner en ny föreslagen leveranstid vid en eventuell försening eller om förseningen är av väsentlig betydelse. Vi krediterar dig senast inom 14 dagar.

Personlig leverans och upphämtning på Hundopis lager

Ditt paket levereras till dig enligt överenskommelse.

Betalningsvillkor

Vid utebliven betalning debiteras dröjsmålsränta med 8 % över gällande referensränta samt påminnelseavgift med 60 kr. Vid utebliven betalning kan ärendet lämnas vidare till inkasso varvid lagstadgad inkassoavgift tillkommer.

Swish

Varorna skickas senast nästkommande arbetsdag från när din betalning är oss tillhanda.

Faktura

För dig som väljer att betala mot faktura förbehåller vi oss rätten att göra en kreditprövning. Efter godkänd kreditprövning har du som privatkund, företag m.fl. möjlighet att handla mot 14 dagars faktura. Enligt kreditupplysningslagen är kreditupplysningsföretag skyldiga att skicka en omfrågekopia varje gång en kreditupplysning görs på en privatperson. Tänk på att vi endast kan leverera varorna till din folkbokföringsadress när du väljer betalningsalternativ faktura. Fakturan skickas på e-post efter lagd beställning. Kopia på fakturan skickas även med i paketet. Behöver du hjälp vänligen kontakta kundtjänst.

Presentkort

Våra presentkort är giltiga i tre år. Du kan betala med dem på webben. Det går även bra att delbetala med presentkortet om summan inte täcker hela ditt köp. Skulle summan på ditt presentkort överstiga beloppet du handlar för finns resterade utrymme lagrat på ditt presentkort och kan användas vid ett senare tillfälle.

Ångerrätt och retur

Notera att specialtillverkade varor inte kan returneras. Vara som returneras ska vara oanvänd och i originalförpackning med etiketter kvar.

Enligt distansavtalslagen har man som konsument rätt att ångra sitt köp utan speciell anledning inom 14 dagar från det man tagit emot varorna. Ångerfristen löper ut 14 dagar efter att samtliga varor på ordern levererats. Vill du utöva din ångerrätt skall du innan 14 dagarna passerat, meddela oss skriftligt att du avser frånträda avtalet eller tillse att varan kommer oss tillhanda. Retursedeln fylls i och återsändes med varan. Varor som återsändes i oskadat skick och ej har hanterats ovarsamt och mer än nödvändigt återbetalas till sitt fulla värde. Har varan hanterats i så stor utsträckning att den minskat i värde, görs ett avdrag på återbetalningen i den omfattning varan anses ha minskat i värde. Varorna ska returneras till oss på billigaste sätt. De får inte återsändas mot postförskott eller efterkrav, de utlöses då ej av oss. När du utnyttjar ångerrätten för en enskild vara betalar vi tillbaka varans köpeskilling. Du står för frakten. Då hela ordern returneras återbetalas även ev. tillkommande kostnader. Du betalar dock för returfrakten. Återbetalning sker inom 14 dagar från den dagen vi mottagit ångermeddelandet eller då du som kund lämnar ett bevis på att varan återsänts, det som sker först.

Retur- och ångerrätt gäller ej för varor som anpassats efter dina önskemål eller på något sätt fått en personlig prägel, returrätten gäller heller inte för tidskrifter eller för cd-skivor där förseglingen brutits samt för varor där varan kan försämras eller blivit för gammal. Detta gäller exempelvis vid specialbeställningar av tyger i de fall då kund begär att få tyget uppklippt i mindre bitar. Om du osäker på vilka varor som inte omfattas av ångerrätten ber vi dig kontakta kundtjänst. På livsmedelsprodukter får förpackningen ej brytas. Önskas ny vara tas ny fraktavgift ut. Information om ångerrätt får du även i orderbekräftelsen.
Konsumentverkets ångerblankett hittar du här.
Handopis Retur- och reklamationssedel skickas ut i samband med leverans.

Se till att varorna är ordentlig packade och att du spar en kopia på retursedeln. Du har själv ansvaret för varorna tills att vi tar emot dom.

Vid retur av brandfarligt gods, vänligen säkerställ att emballaget är tydligt markerat med symbolen för brandfarligt gods.

Returadress

Hundopi AB
Sorundavägen 544
14896 Sorunda

Reklamation

Vill du reklamera en vara kontaktar du oss via kundtjänst. Du kan vända dig till oss genom att kontakta vår kundtjänst på tfn 0736-42 29 37 eller genom att skicka ett mejl till kontakt@hundopi.se. Tänk på att du måste uppvisa kvitto för att kunna reklamera. Kontakta oss innan du returnerar en vara, ibland kan det räcka att vi skickar en reservdel. Återsänd varan till oss som billigaste sätt eller efter överenskommelse med kundtjänst. Varorna får inte skickas som postförskott eller efterkrav, vi löser då ej ut paketet. Spara kvittot på din gjorda retur då det är du som kund som måste bevisa att retur skett i de fall returen inte kommer oss tillhanda.

Du har rätt att reklamera en skadad eller felaktig vara inom 3 år under förutsättning att varan var felaktig vid leveranstillfället. Vi uppmanar dig att reklamera omgående efter att felet upptäckts, 2 månader anses alltid som en skälig tid för anmälan. Om vi godkänner reklamationen förbehåller vi oss rätten att i första hand reparera varan, om det inte är möjligt skickar vi en ny vara. Skulle varan utgått ur vårt sortiment återbetalar vi köpesumman och de ev. utlägg och kringkostnader du har haft med reklamationen.

Häva köp

Du har alltid rätt att häva ett köp om leveransen blir försenad. Om varan är betald återbetalar vi utan dröjsmål och senast inom 14 dagar.

Återbetalning

Återbetalning sker inom 14 dagar från den dagen vi mottagit ångermeddelandet eller då du som kund lämnar ett bevis på att varan återsänts. Detta förutsatt att ångerrätten är tillämpbar eller att annan orsak för återbetalning föreligger.

Klagomål

I förstahand ska du vända dig till vår kundtjänst. Om du inte är nöjd med hur vi hanterat din reklamation rekommenderar vi att du vänder dig till Allmänna Reklamationsnämnden (ARN). Vi följer alltid ARN:s beslut.

Allmänna Reklamationsnämnden, www.arn.se, Box 174, 101 23 Stockholm.

Du kan även välja att lämna klagomål online via EU-kommussionens plattform för medling i tvister. Denna hittar du här på https://ec.europa.eu/consumers/odr/.

Klagomål inlämnade via denna plattform kommer gå vidare till den nationella tvistlösningsorganet som sedan försöker lösa tvisten i kontakt med kund och säljare.

Personuppgifter

När du beställer varor hos oss godkänner du att vi lagrar och använder dina uppgifter för att fullfölja beställningar och ge service till dig. Enligt GDPR (personuppgiftslagen) har du rätt att få den information som vi har registrerat på dig. Om du anser den vara felaktig eller om du inte längre vill kvarstå kan du begära rättelse eller borttagning ur vårt kundregister. Kontakta gärna kundtjänst så hjälper vi dig. Hundopi AB är ansvarig för behandlingen av de personuppgifter som du som kund lämnar till oss. Du kan läsa vår fullständiga integritetspolicy här.
Vi förbehåller oss rätten att annullera order som innehåller felaktiga personuppgifter.

Uppgifterna som samlas in vid beställning används till att kunna hantera din order.

Force Maejure

Handopi ska vara befriat från skadestånd och andra påföljder om fullgörelsen av avtalet hindras, försvåras eller försenas av någon omständighet utanför vår kontroll. Såsom befriande omständighet skall anses bland annat myndighetsingripande, ny/ändrad lagstiftning, uteblivna tillstånd, krig, brand, översvämning, arbetsmarknadsstörningar, förbud, restriktioner, sabotage, ogynnsamma transport- eller väderleksförhållanden samt om bolaget utsätts för kriminell aktivitet som påverkar verksamheten. Konsumenten kontaktas utan dröjsmål och informeras om orsaken varför företaget inte kan fullfölja köpavtalet och erbjudas att häva köpet

Tvist

Tvist enligt dessa villkor ska avgöras enligt svensk lag vid Stockholms Tingsrätt. Samtliga försök till bedrägerier polisanmäls och Handopi förbehåller sig rätten att häva köpet om sådan risk befaras.

Varukorg

Innehållsförteckning